Logo
 
luni, iulie 20th, 2015

Din cine este compusa echipa din jurul unui artist?

Industria muzicală nu se rezumă doar la artişti, ci la multe persoane pasionate de diferite zone ale acesteia, fie că este vorba de booking, management, promotion.

Din Cine Este Compusă Echipa Din Jurul Unui Artist?

Pentru că a început cea de-a doua serie a cursului “Industria Muzicală Explicată“, curs organizat de Star Management, începem o serie de articole dedicate artistului şi a industriei din care face parte.

AICI aveți interviul cu Anca Lupeş, organizatoarea cursului.

Anca Lupes
Echipa este un aspect foarte important din cariera oricărui artist. Membrii ei îl ajută pe acesta să se lanseze, dar şi să se menţină şi să crească din punct de vedere calitativ.

În mod normal, fiecare echipă trebuie să conţină diferite tipuri de manageri (Personal Manager, Business Manager), agenţi (Talent / Booking Agent etc.) şi avocaţi.

Pe primul loc este managerul, pe care-l numim şi „directorul general” al micii „întreprinderi” reprezentate de artist şi produsele sale muzicale şi care este crucial pentru succesul artistului, iar pe locul doi se află agentul de booking.

Managerul este omul cu viziunea, cel care se va ocupa de toate aspectele dezvoltării artistului, va alege proiectele pe care le va derula sau în care va participa artistul, el este cel care contribuie la crearea relaţiilor dintre artist şi fani.

Dacă ne raportăm la Statele Unite ale Americii, da, este necesar să ai un avocat, dar dacă privim din perspectiva României, managerul preia de multe ori şi rolul avocatului, iar asta pentru că nu prea avem, încă, foarte mulți avocați specializaţi pe industrie muzicală. Pe lângă legile din domeniu, un avocat trebuie să ştie şi să înţeleagă industria muzicală pentru a putea negocia cat mai bine un contract.

În zona de acoperire a managerului artistic intră echipa, strategia de dezvoltare a artistului, contractele pe care le semnează artistul pe care-l reprezintă (fie că este vorba de cele cu casele de discuri sau de orice alt fel de contracte si negocieri).

Managerul trebuie să cunoască foarte bine industria, să aibă cunoştinţe în interiorul acesteia, pentru că în industria muzicală contează foarte mult relatiile, mai precis aproximativ 80%, dacă e să vorbim statistic. Trebuie să fie şi un iubitor şi cunoscător de muzică (în special genurile artiştilor de care se ocupă), să aibă o reputaţie bună, să cunoască legislaţia, să cunoască piaţa din România, dar şi să aibă propria companie. De asemenea, el este responsabil cu ţintirea publicului artistului.

Managerul trebuie să înţeleagă companiile care îl ajută pe artist să crească, trebuie să înţeleagă politicile companiei cu care colaborează pentru artist. Tot pe el „cade” şi responsabilitatea de a-l face pe artist să realizeze cât de important este profesionalismul în muzică. El trebuie să-l anunţe pe acesta în legătură cu drepturile sale şi cum funcționează ele, îi stabileşte programul (când trebuie să ajungă la TV/radio, când trebuie să dea interviuri) etc.

Despre contractul cu managerul:
În schimbul ajutorului pe care ţi-l oferă, managerul trebuie să primească ceva, pentru a fi o relaţie win-win, însă nu există un procent standard pe care el îl ia. Totul depinde de nivelul său şi de gradul de implicare (inclusiv financiară) în cariera artistului.

În cazul artiştilor aflaţi la început de carieră, durata de încheiere a unui contract ar trebui să fie pe o perioadă mai lungă, pentru a vă da seama dacă vă sincronizaţi, pentru a stabili strategia de început etc.

Un lucru important de precizat în contractul cu managerul este clauza de reziliere (care este la fel de importantă şi în alte tipuri de contracte) sau clauza de control (care dă ocazia artistului să verifice dacă „socotelile” făcute de manager sunt corecte).

Şi pentru că exemplele sunt importante şi uşor de reţinut, iată unul puternic: Colonel Tom Parker a fost managerul lui Elvis Presley. Printre multe altele, el a negociat semnarea lui Elvis la RCA (acum parte a Sony Music Entertainment, în prezent a doua cea mai mare casă de discuri din lume), cu 40,000 de dolari, cea mai mare sumă de până atunci pentru o astfel de negociere.

Pentru apariţia lui Elvis la Ed Sullivan,  una dintre cele mai populare emisiuni din anii ’60-’70, cu aproximativ 90 de milioane de telespectatori, a cerut 50,000 de dolari.

Bigtime Production

În ceea ce priveşte agentul de booking, şi el este bine să deţină propria companie. În echipa artistului acesta se ocupă de vânzarea show-urilor, bugetare, plus alegerea şi angajarea echipei de turneu. Cu alte cuvinte, el este persoana de mijloc, între talent (artist) şi „cumpărătorul de talent”, respectiv producătorii TV, organizatorii de spectacole şi festivaluri de orice fel, cluburi etc. Este important ca el să cunoască amănunte despre ce înseamnă producţia de show, dar şi să fie un bun vânzător.

Cea de-a treia persoană, în ordinea importanței, este agentul de presă, sau PR-ul, cum i se mai spune. El este responsabil cu întâlnirile dintre artist şi fani, cu aparitiile în mass-media şi nu numai. Trebuie să cunoască ce înseamnă „imaginea” unui artist, cum se crează şi cum se menține aceasta, management-ul de criză, să ştie cum se face o strategie de promovare şi să fie creativ. Foarte creativ.

Aveţi grijă întotdeauna ce oameni vă luaţi lângă voi! Trebuie să începeţi cu cineva pe care-l cunoaşteți şi care are încredere în voi.

Articol preluat de pe: http://www.suburbanmagazine.ro/industria-muzicala-explicata-din-cine-este-compusa-echipa-din-jurul-unui-artist/
Articol scris de Livia Iusan

Sursa Foto: Campania Vreau sa cant! si www.suburbanmagazine.ro
Fotograf: Tomo Tothpal

ShareShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on Tumblr

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.